• Facebook
  • Instagram
Zoeken

Wintertijd en tips

De klok gaat een uurtje terug, dat betekend dat wij een uurtje langer kunnen slapen! Helaas gaat dit niet op voor de meeste kindjes. Als jouw kindje altijd al om 06.00u in de ochtend wakker wordt, wordt dat nu 05.00u in de ochtend. Ik heb tips!


Als de klok verzet is, gaat een uurtje langer slapen voor je baby, dreumes of peuter niet zo eenvoudig. Hoewel wij als meeste volwassenen dat wel kunnen en misschien zelfs wel hunkeren naar een uurtje extra slaap, slapen kinderen met een goed (slaap)ritme in de nacht gemiddeld 11 uren. Dus: gaat jouw kindje om 19.00u naar bed, dan komt hij/zij vaak rond 06.00 in de ochtend. Met de wintertijd erover heen, met eenzelfde bedtijd, gaat die 11 uur niet automatisch veranderen naar 12 uur. Hier speelt namelijk gewenning een rol.


Het lichaam van je kind werkt naar een slaaptijd toe d.m.v. allerlei (hormonale) processen om het slapen mogelijk te maken. Hierdoor ontstaat er een ideale moment, en als je te vroeg of te laat bent mis je, spreekwoordelijke gezegd, de boot. Je valt in het water en zie maar eens weer uit het water te komen, vermoeid. Hoe kan je jouw kindje dan toch voorbereiden op de wintertijd en vermoeidheid voorkomen?

Hoe kan je jouw kindje dan toch voorbereiden op de wintertijd en vermoeidheid voorkomen?

Tips:

- Begin ruim van te voren de ritme van je kindje te verschoven. Als de klok van zaterdag op zondag wordt verschoven, kan je een week van te voren (op zondag ) beginnen met ALLES 10 minuten op te schoven, van bedtijden tot aan etenstijden. Op deze manier ontwen je de vaste tijden in kleine stapjes en voorkom je vermoeidheid. Je kunt het ook 15 minuten per dag alles opschoven, dan begin je bijvoorbeeld op woensdag met de voorbereiding op de wintertijd.

- Laat goed merken wanneer de dag begint. Vanaf 06.00u mag de dag beginnen, alles daarvoor is te vroeg. Dit doe je door de gordijnen lekker open te doen en je kindje bloot te stellen aan daglicht. Mocht het nog donker zijn, met enthousiaste 'goedemorgen' de kamer binnen lopen en de gordijnen opendoen, is al een duidelijk signaal dat de dag begint :)


Je kunt jouw baby, dreumes en/of peuter dus helpen met de overgang van zomer naar wintertijd d.m.v. een goede voorbereiding. Op deze manier voorkom je oververmoeidheid en geef als nog nadien een week de tijd om de nieuwe tijd te laten gewennen, wat uiteindelijk moet gaan beklijven.


Heb je een vraag over dit onderwerp, stel hem gerust hieronder of neem contact met mij op via bellen of whatsapp (06-22946769), het contactformulier of mail mij, info@dekinderslaapjuf.nl.


Lieve groet,

Anne-Eva

 © 2020 De Kinderslaapjuf | Disclaimer & cookies | Privacy beleid